pexels-fauxels-3184328

Najlepszym sposobem na walkę z nerwami związanymi z wystąpieniem publicznym jest dobre przygotowanie. Układając prezentację zgodnie z najlepszymi praktykami i unikając typowych pułapek, można znacznie zminimalizować swój dyskomfort podczas mówienia. Chociaż ta lista kroków może wydawać się dość wyczerpująca, dobrym pomysłem będzie przejrzenie całej – szczególnie jeśli jesteś jeszcze niezbyt niedoświadczonym mówcą publicznym. Z czasem i praktyką będziesz naturalnie pamiętał o wielu z wymienionych elementów, a przygotowanie do prezentacji będzie zdecydowanie mniejszym wyzwaniem. 

Nie zlecaj komuś opracowania tekstów 

Gdyby ktoś cię zapytał o czym jest twoje wystąpienie, powinieneś być w stanie podsumować swoją wypowiedź w jednym lub dwóch zwięzłych zdaniach. Podobnie jak dobrze napisany esej lub artykuł, dobrze wykonana prezentacja powinna mieć określony cel. Nie masz pewności, czy Twoja wypowiedź nie jest zbyt obszerna? Napisz tezę. Jeśli się wahasz lub nie możesz podsumować tematu swojego wystąpienia, przemyśl ponownie jego zakres. Zastanów się nad najważniejszymi wnioskami i danymi, które publiczność powinna znać pod koniec prezentacji i skup się na nich.

Przygotuj prezentację uwzględniając poziom wiedzy i zainteresowania słuchaczy 

Kiedy jesteś ekspertem w jakimś obszarze, możesz być zbyt obeznany z danym tematem i nie wiedzieć, co jest powszechnie wiadome dla zwykłego słuchacza. Wszyscy przeszli kiedyś przez prezentacje, podczas których wykładowca niepotrzebnie definiował podstawowe pojęcia. Słuchanie kogoś używającego jedynie branżowego słownictwa, kiedy nie masz absolutnie pojęcia, o czym mówi, jest jednak równie złe. Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy i co prawdopodobnie będą wiedzieć, kiedy będziesz tworzyć prezentację. Jeśli rozmawiasz z wysoko wykwalifikowanymi specjalistami w bardzo niszowej dziedzinie, prawdopodobnie nie musisz definiować podstawowych terminów branżowych. Jeśli jednak uczysz czegoś nowego grupę ludzi, która ma niewielką lub żadną wiedzę na ten temat, wyjaśnij unikalne terminy i akronimy i wprowadź informacje w łatwych do przyswojenia fragmentach.

Nie nadużywaj przykładów 

Tworząc strukturę prezentacji, upewnij się, że tempo i kolejność faktów czy przykładów mają sens. Niedoświadczeni prezenterzy często przytłaczają publiczność informacjami lub nadmiernie je wyjaśniają. Używanie przykładów do wyjaśnienia skomplikowanych koncepcji lub procesów jest dobrą strategią, ale upewnij się, że nie podajesz ich tylko po to, by je podać. Przeglądając punkty wystąpienia i załączone historie, zadaj sobie pytanie – “Co słuchacze z tego wyniosą, czego się nauczą?”. Ta sama strategia zadziała w przypadku faktów i liczb. Zbyt wiele dowodów czy informacji może zdezorientować słuchaczy. Upewnij się, że prezentacja koncentruje się na tezie i unikaj powtórzeń. 

Ćwicz

Nawet profesjonalni wykładowcy robią próby. Warto wcześnie zacząć trenować i często powtarzać ćwiczenia aż do dnia prezentacji. Jeśli obawiasz się wystąpień publicznych, poproś o pomoc rodzinę i przyjaciół i wykorzystaj ich jako publiczność. Chociaż nie zawsze jest to możliwe, jeśli możesz dostać się do pokoju lub teatru, w którym będziesz prezentować z wyprzedzeniem, zrób to. Im lepiej znasz przestrzeń i konfigurację techniczną, tym lepiej poczujesz się w wielki dzień. 

Bądź wcześniej, unikaj spóźnień

Jeśli masz skłonność do spóźnień, zrekompensuj to z nawiązką w dniu prezentacji. Najlepiej bądź wcześniej. Jeśli prowadzisz wykład w audytorium, być może będziesz musiał przeprowadzić testy dźwięku, natomiast w sali konferencyjnej lub klasie, prawdopodobnie będziesz musiał skonfigurować swoje własne wyposażenie. Nawet jeśli nie korzystasz ze sprzętu AV powinieneś przyjść wcześniej – zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie byłeś w miejscu prezentacji. Nic tak nie przyprawia nerwów, jak szalony bieg na autobus czy problemy z nagłośnieniem tuż przed przemówieniem do grupy ludzi.

W razie potrzeby dodaj wezwanie do działania 

Jeśli celem prezentacji jest zachęcenie odbiorców do działania, niezależnie od tego, czy chodzi o zakup produktu, współpracę nad projektem czy udział w czymś konkretnym, dołącz wezwanie do działania – CTA. Call to action są szeroko stosowane w reklamie; zazwyczaj pojawiają się na samym końcu spotu lub fragmentu tekstu promocyjnego i mają charakter dyrektywny i szczegółowy. Wykrzyknienie – Zaangażuj się! – nie będzie dobrym wezwaniem do działania, ponieważ nie jest konkretne. Lepszym pomysłem byłoby – Zaangażuj się, biorąc udział w naszym wydarzeniu 3 maja – bilety można kupić online na tej stronie.

Podejdź realistycznie do swoich obaw i strachu – wystąpienia publiczne to powszechnie stresujący temat. Pamiętaj, że nie jesteś odosobniony w swoich nerwach. Publiczność rozumie, że nie jesteś profesjonalnym wykonawcą i wcale nie ocenia tak surowo, jak myślisz.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

Array