ile-godzin-powinno-sie-spac
ile-godzin-powinno-sie-spac

Sen to niezbędny element życia każdego człowieka. Odpoczynek potrzebny jest do utrzymywania prawidłowej kondycji organizmu. Niestety, bardzo wiele osób cierpi na bezsenność, która prowadzić może do wielu poważnych chorób. Długotrwały brak snu może być przyczyną depresji, a nawet zawału serca. Dlatego tak istotne jest, by dbać o odpowiednią dawkę snu, która umożliwia organizmowi regenerację.

Ile snu potrzebuje człowiek?

Mówi się, że człowiek powinien spać ok. 8 godzin. Jest to jednak dość umowne, ponieważ każdy człowiek prowadzi inny tryb życia, a w związku z tym ma różne zapotrzebowanie na sen. Niektórzy doskonale czują się po przespaniu 7-8 godzin, inni potrzebują 10, a kolejnym wystarczy zaledwie 5 godzin. Najważniejsze, aby po śnie czuć się wypoczętym i wyspanym.

Ile powinno spać dziecko?

Krzywa potrzeby snu zmienia się wraz z wiekiem. Niemowlę potrafi przesypiać od 12 do 16 godzin dziennie. Starsze dzieci, od 6 do 12 lat, przesypiać powinny od 9 do 12 godzin dziennie. Młodzieży wystarczy około 8-10 godzin snu. Odpowiednia długość snu u dzieci, a także dorosłych zapewnia większe skupienie uwagi, lepszą pamięć, a także zmniejsza stres i rozdrażnienie. Dzieci są również spokojniejsze i są w stanie kontrolować swoje emocje.

Brak snu – skutki

Coraz więcej osób skarży się na brak snu. Bezsenność jest problemem bardzo poważnym, którego pod żadnym pozorem nie można bagatelizować. Organizm, który jest stale pobudzony nie ma możliwości regeneracji i odpoczynku. Przez to człowiek jest stale zmęczony i rozkojarzony. Mózg ma problem z przyswajaniem nowych informacji, nie potrafi utrzymać koncentracji. Brak snu ma wpływ również na rozwój wielu chorób przewlekłych, takich jak np. choroby serca, otyłość czy też nadciśnienie. Długotrwały brak snu prowadzić może do zaburzeń psychicznych. Wzmagać może również zaburzenia lękowe, co prowadzić może do depresji.

Co nie daje spać?

Częstą przyczyną zaburzeń snu jest permanentny stres wynikający m.in. z życia pod presją czasu, natłoku obowiązków domowych i zawodowych. Wśród przyczyn braku snu można również wymienić chrapanie partnera, a także nieodpowiednie warunki – hałas, temperatura czy oświetlenie. Bezsenność dotyka również osoby cierpiące na różnego rodzaju choroby, np. depresję, astmę czy nadczynność tarczycy. Kolejną przyczyną może być również zażywanie leków, praca zmianowa czy podróże ze zmianą stref czasowych. Na kłopoty ze snem skarżą się także kobiety w okresie okołomenopauzalnym.

Jak spać, żeby się wyspać?

Zapewnienie sobie właściwych warunków snu pozwala na znacznie lepszej jakości odpoczynek. Przed położeniem się spać należy przede wszystkim zrezygnować z kofeiny, nikotyny, a także alkoholu. Substancje te działają pobudzająco i sprawiają, że sen staje się płytki, co nie pozwala na pełną regenerację organizmu. Tuż przed snem nie należy spożywać obfitych posiłków, a także wykonywać ciężkiej pracy fizycznej. Spać powinno się w sypialni, która jest odpowiednio odizolowana od reszty domu. Powinny w niej panować określone warunki – odpowiednia temperatura, cisza i półmrok. Przed snem unikaj patrzenia w ekrany telefonów, tabletów czy telewizor. Aby wyciszyć organizm przeczytaj książkę.

Related Posts

1 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *