pexels-lukas-590016

Stworzenie dobrego planu marketingowego jest kluczowe, ale tak samo, jak wybór jednej lub kilku najlepszych strategii marketingowych dla firm. To właśnie one mogą najlepiej sprawdzić się w przypadku MŚP.

Odpowiednio zaprojektowana tożsamości marki

Każda marka powinna mieć logo, które mówi o firmie, z którym użytkownicy mogą ją identyfikować i które służy do odróżnienia jej od konkurencji. Należy również wybrać kolory, które najlepiej definiują markę. Na przykład odcienie zieleni kojarzą się zwykle z naturą, ekologią i zdrowiem. Jeśli więc firma oferuje produkt lub usługę, która może być kojarzona z tymi przymiotnikami, zielony byłby kolorem, który należy wziąć pod uwagę. Tożsamość marki definiowana jest również poprzez język, ton i głos, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w komunikatach oraz w treściach publikowanych zarówno na stronie internetowej, jak i w serwisach społecznościowych.

Strona internetowa

Posiadanie strony internetowej pozwala społeczeństwu znaleźć Twoją markę, a także kupić Twoje produkty lub wynająć Twoje usługi. Strona internetowa powinna być bardzo dobrze skonstruowana, zawierać jasne i dokładne informacje oraz dane kontaktowe. Witryna może być również wykorzystana do publikacji treści, które mogą zainteresować użytkownika, a za ich pośrednictwem osiągnąć pozycje w wyszukiwarkach. Można nawet wstawiać opinie innych klientów, a także wszelkie inne informacje, które mogą wzbudzić zaufanie do firmy.

Profil na portalach społecznościowych

Sieci społecznościowe stały się bardzo dobrym narzędziem komunikacji z potencjalnymi klientami. W tym przypadku ważne jest, aby znaleźć media społecznościowe, w których znajduje się grupa docelowa i przeprowadzić strategię treści. Wiąże się to z regularnym publikowaniem postów i sprawdzaniem, jaki typ postów działa najlepiej, a także z odpowiadaniem użytkownikom i utrzymywaniem z nimi dwukierunkowej relacji. 

Generowanie zaangażowania

Media społecznościowe to doskonały kanał do generowania zaangażowania. Oprócz interakcji z użytkownikami możesz zachęcać ich także do dzielenia się treściami, tworzyć wyzwania lub otwierać konkursy, w których na przykład zaoferujesz specjalne nagrody dla zwycięzców. Odbiorcy muszą dzielić się treściami, aby generować większy zasięg i firma mogła przechwytywać więcej leadów i klientów. Każda formuła, która będzie do tego zachęcać, powinna zostać wdrożona.

Marketing treści

Aby użytkownicy trafili na markę, należy wdrożyć strategię contentową. Oprócz stworzenia bloga, który jest zazwyczaj bardzo powszechny, możesz wykorzystać webinary, kursy online, podcasty, konkursy, eBooki czy infografiki. Aby ta strategia odniosła sukces, konieczne jest oferowanie treści, które interesują docelową grupę odbiorców w formacie, który do niej pasuje.

Optymalizacja SEO

Wszystkie publikowane treści, niezależnie od miejsca ich publikacji, muszą być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. SEO pomaga generować ruch w sieci i wybijać się w wyszukiwarkach, więc nie należy go zaniedbywać. Jest to niezbędne, aby konkurować z innymi markami w sektorze i stać się punktem odniesienia.

Reklamy PPC (Pay Per Click)

Wiele MŚP ucieka się do reklamy PPC. Jest ona bardzo popularna w firmach internetowych, ponieważ pozwala im być widocznym na platformach takich jak Google czy sieci społecznościowe. Ponadto w tym typie reklamy reklamodawca płaci za kliknięcie, co sprawia, że koszt jest niższy niż w przypadku innych form. Promocja pomaga także w budowaniu świadomości marki oraz zdobywaniu widoczności i zasięgu. Należy jednak pamiętać, że reklama musi być zaprojektowana indywidualnie dla każdej z platform, gdyż inaczej wygląda w Google, a inaczej na Facebooku.

Używaj CTA

CTA, czyli Call to Action służy do wskazania użytkownikowi akcji, którą ma podjąć. Włączenie tych fraz do reklam lub treści może pomóc w wygenerowaniu większego ruchu na stronie internetowej czy zwiększyć liczbę leadów lub sprzedaży. Powinno to być bezpośrednie, jasne i przekonujące CTA. Dodatkowo, i jeśli to możliwe, powinien on w jakiś sposób wyróżniać się od reszty treści, czy to kolorem, czy wielkością czcionki.

Daj się poznać lokalnie

Wiele firm skupia się wyłącznie na cyfrowych strategiach marketingowych, zapominając o części offline. Jeśli tylko jest to możliwe, a szczególnie w przypadku marek, które nie prowadzą sprzedaży wyłącznie w sieci, ciekawym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie działań, które pozwalają zaistnieć lokalnie.

Udział w lokalnych wydarzeniach, prowadzenie warsztatów lub zajęć, współpraca przy festiwalach lub lokalnych imprezach mogą być niektórymi działaniami, za pomocą których można dotrzeć do najbliższej publiczności i dać się poznać.

Zbuduj społeczność wokół marki

Społeczność polega na zebraniu wszystkich tych użytkowników, zwłaszcza klientów, i uczynieniu ich uczestnikami wszystkich wartości marki. Dzięki temu uzyskuje się znacznie bliższą relację z klientami, buduje się ich lojalność i skłania do mówienia dobrze o produkcie i firmie. Społeczność może być tworzona poprzez na przykład Telegram, sieci społecznościowe lub inne platformy.  

Oferuj darmowe próbki

Oferowanie darmowych próbek to sposób na przekonanie do siebie tych osób, które mimo zainteresowania produktem lub usługą, nie podjęły jeszcze decyzji o zakupie. Poprzez bezpłatne promocyjne materiały, bez bycia zbyt inwazyjnym, możesz skłonić ich do podjęcia tego kroku.

Pytaj klientów o ich opinie 

Opinie zadowolonych klientów mają dużą wartość dla tych użytkowników, którzy zastanawiają się nad zakupem – generuje to zaufanie do marki. Ciekawym rozwiązaniem byłoby więc wysłanie małego formularza do klientów lub zaproszenie ich do wyrażenia opinii i opublikowanie jej po fakcie, aby zwiększyć renomę firmy. Nie trzeba wstawiać wszystkich opinii, a jedynie te najciekawsze.

Nawiązywanie kontaktów osobistych i internetowych

Można skorzystać z wydarzeń społecznych i profesjonalnych, face-to-face czy online, gdzie marka może mieć swoją przestrzeń do promocji. Seminaria, warsztaty czy inne zajęcia mogą być bardzo dobrym pomysłem na zaistnienie i nawiązanie kontaktu z innymi przedsiębiorcami.

Szukaj możliwości wspólnego marketingu

Współpracę można nawiązać z innymi firmami, które są zgodne z produktami lub usługami marki oraz z jej wartościami i wizerunkiem. Dzięki takim połączeniom można szybko i łatwo dotrzeć do większej liczby osób. Należy tylko szukać firm, które nie są konkurencją, ale oferują coś podobnego lub pasującego do oferty naszego przedsiębiorstwa.

Buduj relacje oparte na zaufaniu

Zaufane relacje są fundamentalną częścią rozwoju Twojego biznesu. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy nawiązaliście lub nawiążecie współpracę, lub będziecie pracować razem nad jakimś projektem, nie należy tracić tych kontaktów, które doceniają pracę marki. Taki networking może się przydać w każdej chwili.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

Array