prawo_pracy

Z początkiem 2023 roku w życie wchodzi szereg zmian w prawie pracy, które odczują zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Co dokładnie zmieni się w przepisach i dla kogo nowelizacja przepisów okaże się korzystna? Sprawdź najważniejsze regulacje, które zaczną obowiązywać wraz z nowym rokiem.

Nowelizacja prawa pracy – lista najważniejszych zmian

Szereg przepisów, które zmienią się 1 stycznia 2023 bądź w późniejszych miesiącach roku może oznaczać kolejną w ostatnich latach małą rewolucję w działach kadr i płac. Jeśli zatrudniasz pracowników, musisz przygotować się na takie zmiany jak m.in.:

  • dwukrotna w trakcie 2023 roku podwyżka najniższego wynagrodzenia,
  • wprowadzenie wyższej stawki godzinowej,
  • uregulowanie prawne pracy zdalnej,
  • nowe przepisy o kontroli trzeźwości w miejscu pracy.

Wyższa płaca minimalna od 1 stycznia

W 2023 roku minimalna płaca wzrośnie dwukrotnie: od 1 stycznia do kwoty 3490 zł brutto oraz od 1 lipca do wysokości 3600 zł brutto. Wraz ze wzrostem najniższego wynagrodzenia, tradycyjnie wzrosną również m.in. składki na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne.

Nowa stawka godzinowa

Kolejną zmianą, na którą muszą przygotować się pracodawcy, jest wzrost minimalnej stawki godzinowej dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Jak podkreślają eksperci z GRIMP – Biuro Rachunkowe Zielona Góra, „godzinówka” również wzrośnie w tym roku także:

  • od 1 stycznia stawka godzinowa wynosi nie mniej niż 22,80 zł brutto,
  • od 1 lipca wzrasta do 23,50 zł brutto.

Uregulowanie przepisów o pracy zdalnej

Kolejne zmiany, na które muszą przygotować się zarówno pracodawcy, jak i jednostki obsługujące kadry i płace, to długo wyczekiwane uregulowanie home office w Kodeksie pracy. Znowelizowane przepisy zakładają, że pracą zdalną będzie praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodniona z pracodawcą. Co więcej, pracownik przy zawieraniu umowy lub w trakcie zatrudnienia będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie pracy w domu. Pracodawca będzie mógł oddelegować pracownika na home office wyłącznie pod warunkiem złożenia przez niego oświadczenia o posiadaniu warunków lokalowych i tylko w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego, np. stanu epidemii.

Wyrywkowe kontrole trzeźwości

2023 rok to nie tylko rewolucja dla biur rachunkowych, ale także ważne zmiany dotyczące kontrolowania stanu trzeźwości pracowników. Zgodnie z projektem ustawy pracodawca ma mieć możliwość badania personelu alkomatem wyłącznie w sytuacjach, gdy wymaga tego zapewnienie ochrony zdrowia lub życia. Dodatkowo każda kontrola będzie musiała zostać udokumentowana w aktach wewnątrzzakładowych i być przeprowadzona z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych.

Biuro Rachunkowe w Zielonej Górze – wsparcie w obsłudze kadr i płac

Jak widać, początek 2023 roku stoi pod znakiem istotnych zmian zarówno w Kodeksie pracy, jak i w innych ustawach regulujących zatrudnienie. Aby być na bieżąco, warto powierzyć obsługę kadrowo-płacową doświadczonym ekspertom. Jeśli prowadzisz biznes na terenie województwa lubuskiego i potrzebne Ci biuro rachunkowe, które obsłuży dla Ciebie kadry i płace Zielona Góra jest miastem, w którym możesz skorzystać z usług firmy GRIMP. Dziki powierzeniu księgowości profesjonalistom z doświadczeniem, zmian w prawie już nigdy nie będą dla Ciebie zaskoczeniem.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

Array