pexels-andrea-piacquadio-3760137

Magnez to pierwiastek, który bierze udział w kilkuset procesach metabolicznych w naszym organizmie. Jest nam niezbędny dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Niestety coraz więcej z nas cierpi na niedobór tego cennego minerału. Jest to spowodowane ubogą dietą oraz używkami i przewlekłym stresem, które powodują jego szybsze wypłukiwanie się z organizmu.

Badania naukowe dowiodły istnienia ścisłej korelacji pomiędzy niedostateczną podażą magnezu w diecie a zwiększeniem ryzyka zachorowania na wiele chorób cywilizacyjnych, w tym również zbierającą z roku na rok coraz większe żniwo depresję. Sprawdź, jak magnez pomaga zwiększyć odporność na stres i w jakich naturalnych produktach go znaleźć.

Jak magnez wspomaga zdrowie?

Niedobór magnezu niesie za sobą poważne konsekwencje. Bez tego pierwiastka praktycznie nie mogłyby zachodzić kluczowe reakcje przemiany węglowodanów, białek i tłuszczy w naszym organizmie. Dlatego jest on niezbędny do życia. Wraz z wapniem magnez odgrywa kluczową rolę w mineralizacji kości i zębów oraz warunkuje prawidłową pracę mięśni i przewodnictwo nerwowe. Ponadto, bierze udział w szeregu procesów hormonalnych w ustroju. Jest on jednym z czynników wpływających na prawidłowe wydzielanie insuliny i stabilizację poziomu glukozy we krwi. Jego odpowiednia podaż w diecie istotnie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Magnez jest też niezwykle ważny dla prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego. Bierze udział w regulacji ciśnienia tętniczego, zapobiega miażdżycy, a nawet zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na chorobę niedokrwienną serca, zawał serca czy udar mózgu. Nie do przecenienia jest również jego rola dla naszego układu nerwowego. Nie tylko wspomaga on pamięć i przewodnictwo impulsów nerwowych, ale ma ogromne znaczenie w walce ze stresem i profilaktyce takich chorób jak nerwica czy depresja. Jego dobroczynne działanie na nasz układ nerwowy opiera się na czterech bardzo ważnych filarach.

Obniżanie poziomu hormonu stresu

Poziom kortyzolu, zwanego hormonem stresu, gwałtownie wzrasta w naszym organizmie w wyniku działania różnych niesprzyjających czynników zewnętrznych, zwanych stresorami. Niestety chronicznie utrzymujący się wysoki poziom kortyzolu predysponuje do zachorowania na depresję, nerwicę, zaburzenia lękowe, a także powoduje poważne problemy z pamięcią i koncentracją. Dowiedziono, że wysoki poziom hormonu stresu inicjuje w ustroju szereg reakcji zużywających magnez. Jeśli więc jesteśmy często narażeni na stres, a podaż magnezu w naszej diecie jest zbyt niska, jesteśmy wręcz skazani na poważne niedobory tego ważnego pierwiastka.

Z kolei niedobór magnezu powoduje skurcze i nadmierne napięcie mięśni, a to znowu przyczynia się do wzmożonej produkcji kortyzolu, powodując powstanie błędnego koła. Możemy je przerwać, uzupełniając poziom magnezu w organizmie za pomocą odpowiedniej suplementacji oraz diety bogatej w tej pierwiastek. Gdy poziom magnezu wzrasta, automatycznie zmniejsza się produkcja kortyzolu, znikają nieprzyjemne objawy ze strony mięśni i układu nerwowego, a nasza odporność na stres wzrasta.

Stabilizacja poziomu cukru we krwi

Co wspólnego mają wahania poziomu glukozy i stres? Glukoza jest niezbędnym paliwem dla naszego mózgu. Gwałtowne obniżenie jej poziomu we krwi powoduje duże zamieszania w organizmie. W sytuacji silnego wahania poziomu niezbędnej dla utrzymania pracy mózgu glukozy uruchamia się reakcja stresowa. Nadnercza natychmiast uwalniają do krwi hormony stresu oraz adrenalinę. Te substancje z kolei wywołują w organizmie takie reakcje jak wzmożona nerwowość, napięcie mięśniowe, drżenie rąk, pocenie się, ataki paniki, kołatanie serca, czy zawroty głowy. Powtarzające się epizody niskiego poziomu cukru we krwi (hipoglikemia) mogą doprowadzić do rozwoju poważnych stanów lękowych i depresji.

Tutaj również błędne koło reakcji stresowej pomoże przerwać magnez. Nie tylko uspokoi on objawy wywołane hormonami stresu, ale również zapobiegnie ich powstawaniu w przyszłości, ponieważ pomaga utrzymać prawidłowe stężenie poziomu cukru we krwi, nie dopuszczając tym samym do rozpoczęcia łańcucha reakcji stresowej z nadmiernym wydzielaniem hormonów stresu.

Zwiększenie poziomu GABA

GABA, czyli kwas gamma-aminomasłowy to bardzo ważny neuroprzekaźnik. Przy jego prawidłowym poziomie mózg potrafi odpoczywać, jesteśmy w stanie się relaksować i dystansować do wyzwań, jakie niesie ze sobą życie. Jego niedobór skutkuje bezsennością, nerwowością, drażliwością, atakami paniki czy stanami lękowymi. Bardzo ważną rolę w działaniu tego neuroprzekaźnika odgrywa właśnie magnez, który wiąże się z jego cząsteczkami i pobudza receptory GABA w mózgu.

Redukcja stanów zapalnych

Badania dowodzą, że u podłoża wielu chorób neurologicznych oraz psychicznych leżą przewlekłe stany zapalne w mózgu, oraz całym układzie nerwowym. Niszczą one tkankę mózgową i prowadzą do wielu chorób układu nerwowego o podłożu degeneracyjnym. Chroniczne stany zapalne w mózgu przyczyniają się do rozwoju takich chorób jak nerwice, stany lękowe, depresja, demencja, stwardnienie rozsiane, a nawet choroba Alzheimera. Magnez odgrywa niezwykle istotną rolę w zapobieganiu tym chorobom poprzez aktywny udział w redukcji procesów zapalnych. Jego cząsteczki hamują ekspansję nasilających reakcje zapalne w organizmie cytokinin.

Jakie są naturalne źródła magnezu?

Oczywiście w przypadkach skrajnych niedoborów, kiedy poziom magnezu trzeba ustabilizować szybko, bardzo pomocne są suplementy diety zawierające ten pierwiastek. Jednak na co dzień w przypadku mniejszych niedoborów i zdrowej profilaktycznie, najlepiej czerpać magnez z produktów spożywczych. Aby zapewnić sobie jego odpowiedni poziom, zadbajmy o to, by w naszej codziennej diecie znalazły się:

  • kakao lub gorzka czekolada,
  • banany,
  • awokado,
  • orzechy, zwłaszcza migdały, nerkowce oraz orzechy brazylijskie,
  • soja i tofu,
  • nasiona dyni,
  • zielone warzywa takie jak szpinak,
  • rośliny strączkowe takie jak fasola, groch, bób, ciecierzyca i soczewica,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe.

Bardzo dobrym źródłem magnezu jest też woda mineralna wysokozmineralizowana. Świetnym rozwiązaniem są również filtry do wody kranowej wzbogacające ją podczas filtrowania w jony magnezu. Pamiętajmy, że sama modyfikacja diety i wzbogacenie jej w niezbędny dla organizmu magnez, może nie wystarczyć, aby trwale utrzymać wysoką odporność na stres. Dodatkowo wprowadźmy do naszego rozkładu dnia więcej aktywności fizycznej i nauczmy się korzystać z technik relaksacji i walki ze stresem takich jak ćwiczenia oddechowe lub joga.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *