sauna

Zastanawiasz się nad skorzystaniem z sauny, ale nie wiesz, czy ta forma regeneracji organizmu jest odpowiednia dla Ciebie? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak z niej korzystać i jakie korzyści z niej płyną? Dowiedz się więcej na temat saunowania.

Czym jest sauna?

Sauna to rodzaj pomieszczenia, w którym panuje wysoka temperatura, a w zależności od rodzaju wysoka bądź niska wilgotność powietrza. Warunki tam panujące mają często zbawienny wpływ na ciało człowieka. Nie dziwi zatem fakt, że saunowanie jest jedną z najpopularniejszych form relaksacji organizmu. Korzystają z niej ludzie na całym świecie, a w szczególności Finlandczycy i Estończycy.

Sauna sucha

Sauna sucha to jeden z rodzajów sauny, która nazywana jest również sauną fińską. Cechą charakterystyczną jest dość wysoka temperatura – 90-110 stopni Celsjusza – oraz niska wilgotność powietrza – 5-10%. Sauna fińska zbudowana jest z drewna. Wewnątrz znajduje się piec, który wyłożony jest kamieniami.

Sauna mokra

Kolejnym rodzajem sauny jest sauna mokra, w której temperatura waha się w granicach 75-90 stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza to około 20-35%. Materiały, z jakich się je buduje to najczęściej elementy ceramiczne bądź tworzywa sztuczne.

Sauna parowa

Sauna parowa nazywana jest również sauną rzymską. Panuje w niej maksymalna wilgotność powietrza przy temperaturze około 40-44 stopni Celsjusza. Jest to jedna z najbardziej łagodnych form saunowania.

Jak korzystać z sauny?

Najlepszą porą do saunowania jest wieczór. Należy pamiętać, że jest to dość spore obciążenie dla organizmu i po zażyciu kąpieli w saunie ludzie czują się senni i zmęczeni. Dlatego też nie powinno korzystać się z niej po wysiłku fizycznym, a nawet po jedzeniu. Z sauny zawsze powinno korzystać się w stanie trzeźwości.

Przed skorzystaniem z sauny należy dokładnie umyć i osuszyć swoje ciało. Dzięki temu Twoje ciało będzie szybciej się pocić, a tym samym usuwać z organizmu szkodliwe toksyny. Saunować należy bez ubrania, a nawet bez ręcznika. Nagie ciało umożliwia swobodną wymianę ciepła.

W saunie nie należy przesiadywać dłużej niż 15 minut. W przypadku osób, które dopiero zaczynają przygodę z tego typu zabiegiem relaksacyjnym, czas ten można skrócić, by później stopniowo zwiększać. Warto dać czas swojemu organizmowi na stopniowe przyzwyczajanie się do niecodziennych warunków. Jeżeli wewnątrz poczujesz się słabo, postaraj się nie panikować, tylko natychmiast wyjdź na zewnątrz i poczekaj na ustabilizowanie swojej temperatury ciała. Musisz liczyć się również z tym, że sauna może okazać się dla Ciebie nieodpowiednia. Jeżeli wewnątrz czujesz się niepewnie i ciężko Ci się oddycha, do niczego się nie zmuszaj i poszukaj dla siebie innej formy relaksu.

Czy sauna jest zdrowa?

Warunki panujące w saunie rozgrzewają ciało nawet do 42 stopni. Podnosi się również ogólna temperatura organizmu człowieka. Regularne zażywanie kąpieli w saunie ma pozytywny wpływ na cały organizm. Doskonale nawilża, poprawiając sprężystość i elastyczność skóry. Ponadto oczyszcza i regeneruje, a także koi podrażnienia.

Sauna ma również pozytywny wpływ na mięśnie. Umożliwia ich regeneracje i relaks. Dzięki temu mięśnie są mniej zmęczone i obolałe. Jest to zatem doskonały sposób na pozbycie się z organizmu kwasu mlekowego, który jest odpowiedzialny za tzw. zakwasy po wysiłku fizycznym. Sauna ma również pozytywny wpływ na układ oddechowy. Doskonale nawilża, oczyszcza i inhaluje.

Czy sauna odchudza?

Warunki panujące wewnątrz sauny przyspieszają usuwanie toksyn oraz produktów przemiany materii, co pozytywnie wpływa na sylwetkę. Wysoka temperatura wpływa również na proces usuwania wody z organizmu, a także znacznie przyspiesza metabolizm. Oznacza to, że organizm szybciej spala tkankę tłuszczową, co jest niezwykle pomocne w uzyskaniu swojej wymarzonej szczupłej sylwetki.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *