emotikony-w-komunikacji

Gdyby językoznawcy myśleli, że interpunkcja – znaki zapytania, wykrzykniki, kropki, przecinki – zostanie pewnego dnia zastąpiona przez emotikony, nigdy by w to nie uwierzyli. Emotikony wdarły się do wiadomości tekstowych i są znakiem rozpoznawczym komunikacji w mediach społecznościowych. Coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z nich również w korespondencji służbowej. Dowiedz się, dołączanie emotikonek w mailach jest dobrym rozwiązaniem.

Czym dokładnie są emotikony? 

Emotikony to elementy załączane do wiadomości tekstowych. Zazwyczaj przypominają one twarze, wyrażające emocje. Korzystanie z emotikon jest coraz częstszym zjawiskiem. Mogą one odwzorowywać wiele emocji lub działań: gratulacje, złość, stres, ciężką pracę, trudności. Do najczęściej wykorzystywanych emotikonek należą:

  • uśmiechnięta twarz,
  • serduszko,
  • smutna buźka.

Emotikony są obecnie używane codziennie w prywatnej wymianie zdań. Służą przede wszystkim dodaniu odpowiedniego nacechowania emocjonalnego w wiadomościach. Najczęściej używa się ich na końcu zdania. Emotikony często ilustrują przekaz w znacznie łatwiejszy sposób niż słowa i pozwalają uniknąć źle dobranych słów. Korzystanie z emotikonek doceniają osoby, które często odpisują w pośpiechu i rozmawiają z kilkoma osobami jednocześnie.

Emotikony w mailach oficjalnych

Podczas gdy te symbole były używane tylko w prywatnych rozmowach, teraz znalazły drogę do sfery zawodowej, szczególnie w e-mailach. Używanie emotikon w profesjonalnych mailach jest nowym sposobem komunikacji. W tego rodzaju wiadomościach najważniejsze jest przekazanie jasnego komunikatu, który w większości przypadków pokazuje empatię. W tym sensie emotikony pomagają w korespondencji, nie powodując, że jest ona zbyt surowa i oschła.

Dlaczego emotikony są używane w mailach biznesowych?

Nie wszystkie emotikony mogą być używane w komunikacji biznesowej. Niektóre ikonki lepiej zachować do wiadomości z przyjaciółmi i rodziną. Wiadomości pomiędzy współpracownikami lub maile do przełożonych, klientów czy dostawców powinny bowiem świadczyć o profesjonalnym podejściu do współpracy. Zasada jest podobna do tej, która panuje w świecie werbalnym.
W profesjonalnych e-mailach emotikony używane są często zamiast intonacji. Korzysta się z nich w celu złagodzenia skargi lub odmowy, w celu poparcia komplementu, wyrażenia podziękowania lub wsparcia kogoś, kto szuka rozwiązania. Używanie emotikon zależy od kultury organizacyjnej firmy. Jeśli pracuje się w marketingu lub modzie, to można zauważyć, że emotikony są w e-mailach dość powszechne, w branży bankowej raczej się z nich rezygnuje.

Emotikony w korespondencji biznesowej – tak czy nie?

Potrzeby biznesu wymagają od nas coraz szybszego działania. Wiadomości tekstowe są obecnie nieodłącznym elementem komunikacji w pracy. Z tym przymusem stałej komunikacji, wymagana jest umiejętność szybkiego pisania. Ogrom pracy powoduje jednak brak czasu na kilkukrotne redagowanie tekstów. Nie ulega wątpliwości, że emotikony są w takim przypadku bardzo przydatne i stanowią doskonały sposób na zaoszczędzenie cennego czasu.

Zwroty grzecznościowe są coraz częściej zastępowane uśmiechniętymi buźkami. Przed wysłaniem maila z emotikoną warto się jednak zastanowić nad tym, jak taka wiadomość zostanie odczytana przez odbiorcę. Należy pamiętać, że w przypadku bardzo oficjalnych maili, lepiej skorzystać z bardziej profesjonalnego zwrotu grzecznościowego. Jeśli jest to jednak klient bądź współpracownik, z którym relacja jest nieco luźniejsza, nie trzeba martwić się o konsekwencje załączenia do wiadomości emotikony. Grunt to umiar!

Related Posts

2 Komentarzy

  • biznesmen
    11 października 2021

    Ja bardzo często używam emotikon. Mam wrażenie, że już tak głęboko weszły do normalnej komunikacij, że bez nich jest ciężko zrozumieć intencje drugiej osoby…

    • Bartłomiej
      12 października 2021

      moim zdaniem powinno się oddzielic korespondencje biznesowa od prywatnej, emotikony są zbyt dziecinne

Average
5 Based On 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *