Spis treści
Gdyby językoznawcy myśleli, że interpunkcja – znaki zapytania, wykrzykniki, kropki, przecinki – zostanie pewnego dnia zastąpiona przez emotikony, nigdy by w to nie uwierzyli. Emotikony wdarły się do wiadomości tekstowych i są znakiem rozpoznawczym komunikacji w mediach społecznościowych. Coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z nich również w korespondencji służbowej. Dowiedz się, dołączanie emotikonek w mailach jest dobrym rozwiązaniem.
Czym dokładnie są emotikony?
Emotikony to elementy załączane do wiadomości tekstowych. Zazwyczaj przypominają one twarze, wyrażające emocje. Korzystanie z emotikon jest coraz częstszym zjawiskiem. Mogą one odwzorowywać wiele emocji lub działań: gratulacje, złość, stres, ciężką pracę, trudności. Do najczęściej wykorzystywanych emotikonek należą:
- uśmiechnięta twarz,
- serduszko,
- smutna buźka.
Emotikony są obecnie używane codziennie w prywatnej wymianie zdań. Służą przede wszystkim dodaniu odpowiedniego nacechowania emocjonalnego w wiadomościach. Najczęściej używa się ich na końcu zdania. Emotikony często ilustrują przekaz w znacznie łatwiejszy sposób niż słowa i pozwalają uniknąć źle dobranych słów. Korzystanie z emotikonek doceniają osoby, które często odpisują w pośpiechu i rozmawiają z kilkoma osobami jednocześnie.
Emotikony w mailach oficjalnych
Podczas gdy te symbole były używane tylko w prywatnych rozmowach, teraz znalazły drogę do sfery zawodowej, szczególnie w e-mailach. Używanie emotikon w profesjonalnych mailach jest nowym sposobem komunikacji. W tego rodzaju wiadomościach najważniejsze jest przekazanie jasnego komunikatu, który w większości przypadków pokazuje empatię. W tym sensie emotikony pomagają w korespondencji, nie powodując, że jest ona zbyt surowa i oschła.
Dlaczego emotikony są używane w mailach biznesowych?
Nie wszystkie emotikony mogą być używane w komunikacji biznesowej. Niektóre ikonki lepiej zachować do wiadomości z przyjaciółmi i rodziną. Wiadomości pomiędzy współpracownikami lub maile do przełożonych, klientów czy dostawców powinny bowiem świadczyć o profesjonalnym podejściu do współpracy. Zasada jest podobna do tej, która panuje w świecie werbalnym.
W profesjonalnych e-mailach emotikony używane są często zamiast intonacji. Korzysta się z nich w celu złagodzenia skargi lub odmowy, w celu poparcia komplementu, wyrażenia podziękowania lub wsparcia kogoś, kto szuka rozwiązania. Używanie emotikon zależy od kultury organizacyjnej firmy. Jeśli pracuje się w marketingu lub modzie, to można zauważyć, że emotikony są w e-mailach dość powszechne, w branży bankowej raczej się z nich rezygnuje.
Emotikony w korespondencji biznesowej – tak czy nie?
Potrzeby biznesu wymagają od nas coraz szybszego działania. Wiadomości tekstowe są obecnie nieodłącznym elementem komunikacji w pracy. Z tym przymusem stałej komunikacji, wymagana jest umiejętność szybkiego pisania. Ogrom pracy powoduje jednak brak czasu na kilkukrotne redagowanie tekstów. Nie ulega wątpliwości, że emotikony są w takim przypadku bardzo przydatne i stanowią doskonały sposób na zaoszczędzenie cennego czasu.
Zwroty grzecznościowe są coraz częściej zastępowane uśmiechniętymi buźkami. Przed wysłaniem maila z emotikoną warto się jednak zastanowić nad tym, jak taka wiadomość zostanie odczytana przez odbiorcę. Należy pamiętać, że w przypadku bardzo oficjalnych maili, lepiej skorzystać z bardziej profesjonalnego zwrotu grzecznościowego. Jeśli jest to jednak klient bądź współpracownik, z którym relacja jest nieco luźniejsza, nie trzeba martwić się o konsekwencje załączenia do wiadomości emotikony. Grunt to umiar!
biznesmen
11 października 2021Ja bardzo często używam emotikon. Mam wrażenie, że już tak głęboko weszły do normalnej komunikacij, że bez nich jest ciężko zrozumieć intencje drugiej osoby…
Bartłomiej
12 października 2021moim zdaniem powinno się oddzielic korespondencje biznesowa od prywatnej, emotikony są zbyt dziecinne