dieta-srodziemnomorska
sałatki

Czwarty rok z rzędu dieta śródziemnomorska została uznana za najlepszą dietę według corocznego rankingu US News & World Report. Drugie miejsce zajęła dieta DASH, która jest zalecana w celu poprawy zdrowia serca.

Środowisko medyczne przywiązuje dużą wagę do diety śródziemnomorskiej, której korzyści zostały potwierdzone licznymi badaniami. Zajęła ona również pierwsze miejsce wśród najlepszych diet dla osób prowadzących zdrowy tryb życia i osób chorych na cukrzycę. Stała się również najlepszą dietą roślinną i zdrową dla serca.

Dieta śródziemnomorska – charakterystyka

Tradycyjna dieta śródziemnomorska zwykle obejmuje dużo owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, fasoli, orzechów i nasion oraz oliwę z oliwek. Zamiast tego zużywa mniej nabiału i mięsa niż typowa dieta zachodnia. Dieta jest często zalecana przez lekarzy i dietetyków, aby zapobiegać różnym chorobom i zachować zdrowie przez długi czas

Dieta śródziemnomorska – zalety jej stosowania

Faktem jest, że dieta śródziemnomorska obejmuje różnorodne składniki odżywcze i grupy żywności, które mogą poprawić stan zdrowia na różne sposoby. Oto kilka zalet diety śródziemnomorskiej.

Utrata masy ciała

Chociaż dieta śródziemnomorska nie jest dietą odchudzającą, zwiększenie spożycia błonnika, zdrowych tłuszczów, witamin i minerałów przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia tłuszczów zwierzęcych, czerwonego mięsa i przetworzonej żywności może przyczynić się do utraty wagi. W rzeczywistości badanie z 2016 roku wykazało, że osoby otyłe lub z nadwagą straciły na wadze więcej na diecie śródziemnomorskiej niż na diecie niskotłuszczowej. Zatem połączenie diety śródziemnomorskiej ze zdrowym stylem życia może pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów.

Wzmocnienie zdrowia serca

Jeśli szukasz zdrowej diety dla serca, ta dieta może być dla Ciebie. Kilka badań wykazało, że dieta śródziemnomorska może pomóc organizmowi w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu, obniżeniu ciśnienia krwi i ryzyka chorób układu krążenia. Na przykład, przegląd 41 raportów wykazał, że dieta śródziemnomorska była związana ze zmniejszonym ryzykiem chorób serca i udaru mózgu u osób z cukrzycą.

Zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę

Niektóre badania wykazały, że dieta śródziemnomorska może zapewnić ochronę przed cukrzycą typu 2. Ta dieta jest niezwykle bogata w błonnik, który spowalnia wchłanianie cukru i pomaga zapobiegać znacznym wahaniom poziomu cukru we krwi. Badanie przeprowadzone na 418 osobach wykazało, że osoby przestrzegające diety śródziemnomorskiej miały mniejsze ryzyko (52%) zachorowania na cukrzycę typu 2 w ciągu czterech lat niż grupa kontrolna.

Wydłużenie średniej długości życia

Badanie opublikowane w czasopiśmie BMJ Gut wykazało, że przestrzeganie diety śródziemnomorskiej przez cały rok zmieniało mikrobiom osób starszych w taki sposób, że poprawiło się ich funkcjonowanie mózgu i wydłużyła się długość życia.

Poprawa jakości snu

Naukowcy odkryli, że dieta śródziemnomorska wiąże się z lepszą jakością snu i mniejszą liczbą objawów bezsenności. Badanie z 2018 roku, w którym badano wpływ diety śródziemnomorskiej na sen, wykazało, że przestrzeganie takiej diety może poprawić jakość snu u osób starszych. Jednak dieta nie wydawała się wpływać na jakość snu młodych ludzi.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *