zdrowe-przekaski

Zdrowa dieta przeważnie opiera się na czterech, maksymalnie pięciu zbilansowanych posiłkach, które spożywa się w równych odstępach czasu. Trzy z nich – śniadanie, obiad i kolacja – muszą być największe i muszą zaspokajać większą część dziennego zapotrzebowania na energię i poszczególne składniki odżywcze. Pozostałe można natomiast uznać za mniejsze przekąski, które jedynie uśmierzą nagły głód, co nie znaczy jednak, że mają być one bezwartościowe. W diecie na odchudzanie mogą pojawiać się wyłącznie zdrowe przekąski. Co takiego można więc za nie uznać?

Kwestia podjadania między posiłkami

Przeciętny człowiek może mieć spore problemy ze zrezygnowaniem właśnie z tych małych i niepozornych przekąsek. Polacy wprost uwielbiają podjadać między posiłkami, więc często już godzinę po solidnym obiedzie nabierają ochoty na coś słodkiego i wtedy automatycznie sięgają po deser – czy to kupne lody, czy upieczone ciasto. Ale oczywiście przekąski występujące pod postacią słodyczy, chipsów czy paluszków nie będą niczym zdrowym, ani też dobrym dla przebiegu diety. Nawet te drobne posiłki powinny być zatem jak najbardziej odżywcze i przy tym względnie niskokaloryczne. Można tworzyć je samemu albo kupować w sklepach spożywczych. W tym momencie, gdy branża fit produktów żywnościowych wprost zawładnęła rynkiem, nawet w najmniejszym markecie bez problemu można znaleźć odżywcze przekąski kryjące się pod postacią m.in. batoników i czekolad czy nawet pokrojonych już w cząstki owoców i warzyw.

Pomysły na domowe i zdrowe przekąski

Pomimo tego jednak, że rzeczywiście teraz bez trudu można wszędzie kupić zdrowe przekąski ze sklepu, zawsze lepiej przygotowywać takie rzeczy samodzielnie. Istnieje wiele fantastycznych przepisów na domowe smakołyki, które nie dość, że są pyszne, to jeszcze do tego mają dobry wpływ na zdrowie, a czasem też ułatwiają odchudzanie. Zamiast więc sięgać po kolejną paczkę chipsów obfitujących w tłuszcze nasycone, lepiej przygotować sobie coś podobnego w domu. Chipsy nie muszą być wcale robione z ziemniaków i nie muszą też zawierać szkodliwego oleju palmowego. Świetną słoną przekąskę każdy zdoła przygotować sobie po prostu z marchewek. A wystarczy tylko dobrze je doprawić, aby nabrały niesamowitego smaku i urozmaiciły każdy wieczór filmowy albo popołudnie spędzone przy książce.

Chipsy z marchewki bądź innych warzyw

Oczywiście jeśli ktoś nie przepada za marchewkami, zawsze może wymienić je na inny typ warzywa. Rodzaj jest tu dowolny. Tak naprawdę nawet ziemniaki okazałyby się świetnym wyborem, ponieważ – wbrew powszechnym przekonaniom – nie są one wcale produktem tuczącym. To, że uznaje się je za coś niewskazanego na diecie odchudzającej wynika z tego, że zazwyczaj podaje się je w towarzystwie tłustych mięs i zawiesistych gęstych sosów, które akurat kalorii zawierają aż nadto. Marchewki będą jednak dla nich dobrą alternatywą. Są one źródłem nieco innych składników odżywczych i zawierają przede wszystkim duże ilości witaminy A, która dba m.in. o wzrok, skórę i odporność.

Prosty przepis na domowe chipsy marchewkowe

Aby wykonać zdrowe przekąski z warzyw, najpierw należy przygotować sobie ok. pół kilograma świeżych marchewek. Trzeba je umyć i oczyścić z brudnych i nienadających się do jedzenia fragmentów, obierając je ze skórki i wykrajając brzydsze kawałki. Marchewki powinno się pokroić w cieniutkie plasterki, a następnie polać je solidną łyżką oliwy z oliwek i przyprawić ulubionymi dodatkami. Smak prawdziwych chipsów zapewni im mieszanka wykonana z soli, niewielkiej ilości pieprzu, słodkiej papryki, chili oraz papryki wędzonej. Teraz wystarczy już przykryć blaszkę papierem do pieczenia i ułożyć na niej doprawione marchewki, a potem piec je w temperaturze 160 stopni C mniej więcej przez godzinę – aż do momentu, w którym warzywa zrobią się przyjemnie chrupkie.

Przepis na daktylowe kulki mocy

Miłośnikom słodszych smaków na pewno natomiast przypadną do gustu cudowne daktylowe kulki mocy. Są to dość popularne zdrowe przekąski ze sklepu, które jednak można też wykonać sobie samemu. Jak to zrobić? Najważniejsze w tym przepisie są oczywiście daktyle. Ok. kilka godzin wcześniej 300 g daktyli należy zalać wrzątkiem i pozostawić pod przykryciem do namoczenia. Jeżeli nie chce się czekać, można też użyć gotowej pasty daktylowej, dostępnej głównie w sklepach ze zdrową żywnością. Przygotowana w ten sposób lub kupiona masa będzie na tyle słodka, że nie trzeba do niej dodawać żadnego cukru czy innych słodzików. Wystarczy natomiast wymieszać ją z dwiema łyżeczkami oleju kokosowego, dużą łyżką kakao oraz kilkoma garściami wiórek kokosowych, najlepiej miksując ją blenderem. Ciasto łatwo też da się wyrobić ręcznie, jeżeli akurat nie ma się do dyspozycji żadnego specjalnego urządzenia. Z przygotowanej masy należy uformować równej wielkości kulki i następnie odstawić je na godzinę do lodówki. Takie zdrowe przekąski można jeść nawet codziennie, bo są one wysoce odżywcze. Warto także zaproponować je dzieciom. Maluchom na pewno też przypadnie do gustu słodki smak daktylowych kulek.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *