candy-1961536_1280

Choć zdajemy sobie sprawę z tego, że cukier nie jest zdrowy dla naszego organizmu, i tak od czasu do czasu sięgamy po słodycze. Powodem jest fakt, że często nie wiemy, jak pozbyć się cukru z naszej kuchni oraz organizmu. Oczywiście trzeba powiedzieć na wstępie, że nie będzie łatwo. Z pewnością niejednokrotnie mogliśmy zobaczyć artykuły mówiące o cukrze jako o środku uzależniającym. I wcale nie ma tu przesady. Terapia szokowa i całkowita rezygnacja z cukru nie jest dobrym rozwiązaniem. Konieczne jest obmyślenie planu, który pomoże nam skutecznie zapomnieć o słodyczach, lecz wszystko po kolei…

Dlaczego tak bardzo lubimy słodycze?

Jedząc słodycze, pobudzamy te obszary mózgu, które są aktywowane najczęściej podczas wykonywania przyjemnych czynności. Któż z nas nie lubi czuć satysfakcji po zwycięstwie, otrzymaniu pochwały, komplementu? To właśnie te czynności stymulują wydzielanie dopaminy, jednocześnie pobudzając te same obszary kory mózgowej, co jedzenie słodyczy. Niestety, są one również pobudzane przez nikotynę czy alkohol, czyli inne niezdrowe nawyki. Choć cukier z pewnością powoduje mniejsze spustoszenie w organizmie niż wymienione wyżej używki, nadal słodycze są sztucznym sposobem na poprawę nastroju.

Dlaczego nie umiemy przestać jeść słodyczy?

Słodycze nie wpisują się całkowicie w klasyczną definicję uzależnień, choć bardzo trudno nam się z nimi rozstać. Wszystko wiąże się z przyjemnością. Po zjedzeniu cukru, czujemy się dobrze, dlatego chcemy go jeść więcej, i więcej… Nasz mózg koduje jedzenie słodyczy jako sposób na szybki zastrzyk glukozy. To dlatego w momencie uczucia nagłego głodu, sięgamy po batony czy cukierki. Słodycze zastępują inne doświadczenia, które sprawiają, że czujemy się lepiej.

Jak przestać jeść cukier?

Metoda małych kroków jest niezwykle skuteczna. Dzięki niej pożegnamy się z cukrem bez żalu. Pierwszym krokiem jest wyeliminowanie napojów słodzonych. Mowa tutaj nie tylko o tych gazowanych, ale także mrożonych herbatach, napojach owocowych, sokach innych niż te jednodniowe. Zamiast dużej latte czy napoju słodzonego sztucznymi słodzikami, wybieramy wodę. Istnieje wiele sposobów na to, by poprawić jej smak, np. dodanie cytryny i mięty. Możemy także pić niesłodzone herbaty oraz kawę.

Krok drugi to wykreślenie z menu słodyczy. Z codziennego jadłospisu wyrzucamy batoniki, ciasteczka, ciasta – nawet te, które na etykiecie mają napis “fit”. Jest to trudny etap, dlatego możemy zacząć od słodyczy, które lubimy najbardziej, a potem stopniowo dodawać do nich kolejne. Jeżeli dopada nas nagła ochota na coś słodkiego, sięgajmy po owoce, warzywa lub orzechy. Koniecznie trzeba zadbać o to, by mieć je zawsze pod ręką.

Trzeci etap to zredukowanie węglowodanów prostych. To właśnie one działają na organizm podobnie jak cukier. Zrezygnujmy z białego pieczywa i makaronu. Wystarczy zastąpić je pełnoziarnistymi odpowiednikami. Z czasem możemy zamienić je na zupełnie inne, zdrowsze potrawy.

Dokładne czytanie etykiet to klucz do sukcesu, dlatego krokiem czwartym jest poszukiwanie ukrytego cukru. Czytając skład, można się zdziwić, w jakich produktach (pozornie zdrowych) jest on ukryty. Może występować pod różnymi nazwami, dlatego, zanim wybierzemy się na zakupy, warto poznać listę cukrowych synonimów.

Ostatnia faza to po prostu bycie realistką. Każdy z nas od czasu do czasu sięga po słodycze i nie ma w tym niczego złego, pod warunkiem, że kontrolujemy sytuację. Jeżeli dopada nas nagła ochota na cukier, najlepiej samodzielnie przygotować wypieki, gdyż mamy wpływ na ich skład. Pyszne ciasta można także zrobić z batatów czy czerwonej fasoli – słodko, ale bez wyrzutów sumienia. Oczywiście im mniej cukru, tym lepiej, ale nie zrujnujemy efektów, jeśli czasami sięgniemy po słodycze.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *