home-office
Home office – jak efektywnie pracować zdalnie?

Możesz wykonywać swoje zawodowe obowiązki z domu? Zastanawiasz się, jak najlepiej zorganizować swoją pracę? Dowiedz się, na czym poleca praca zdalna i co robić, by była ona satysfakcjonująca i efektywna.

Praca zdalna – co to?

Praca zdalna nazywana jest również telepracą. Oznacza wykonywanie obowiązków zawodowych poza siedzibą firmy – najczęściej w domu. W takim wypadku to pracownik decyduje o godzinie rozpoczęcia pracy, a także panujących wokół warunkach. Obecnie coraz więcej firm zezwala swoim pracownikom na częściowe bądź całościowe pracowanie z domu. Kontakt ze współpracownikami i samym szefem odbywa się wówczas w większości drogą elektroniczną bądź na spotkaniach raz na jakiś czas.

Jakie zawody można wykonywać przez Internet?

Obecny postęp technologiczny sprawia, że coraz więcej zawodów ma możliwość pracy zdalnej. Powstaje bardzo wiele aplikacji czy programów, które ułatwiają wypełnianie różnego rodzaju obowiązków zawodowych, a przedsiębiorcy są coraz bardziej skłonni do wysyłania swoich pracowników na home office. Na polskim rynku istnieją firmy, w których wszyscy zatrudnieni pracują z domu. Dla pracodawcy jest to mniejszy koszt (opłacanie wynajmu i czynszu za biuro), a dla pracowników wygoda i komfort pracy. Zawody, które można wykonywać z domu są między innymi: grafik komputerowy, programista, tester, architekt, dziennikarz, korektor, copywriter, tłumacz, korepetytor czy księgowy. W domu zarabiać można również dzięki mediom społecznościowym, serwisowi Youtube, prowadzeniu bloga, a także wypełnianiu i wprowadzaniu danych do ankiet.

Jak pracować zdalnie, czyli o efektywności słów kilka…

Praca zdalna posiada wiele zalet. Pierwszą z nich niewątpliwie jest sama możliwość pracowania we własnym domu na własnych zasadach, a także brak sprawującego kontrolę szefa. Pracowanie z domu niesie za sobą również szereg pokus, które mogą skutecznie obniżyć efektywność pracy. Home office wymaga dużo samodyscypliny, a także stosowania się do kilku zasad. Dzięki nim można w pełni korzystać ze wszystkich możliwości i zalet telepracy.

Nie pracuj w piżamie

Praca w domu może rozleniwić. Nigdy nie zaczynaj jej w łóżku, z laptopem na kolanach i w piżamie. Niestety taka praca nie sprzyja produktywności, wręcz przeciwnie – sprawia, że stajesz się rozleniwiony i nie jesteś w stanie skupić się na obowiązkach. Najlepiej, gdy ustalisz sobie zasady dotyczące godziny rozpoczęcia pracy, a przed włączeniem laptopa ubierzesz się w wygodne ubranie, które nie kojarzy Ci się z leniwymi wieczorami przed telewizorem.

Zorganizuj sobie miejsce pracy

Nie pracuj w łóżku, na kanapie czy dywanie. Stwórz sobie wygodne miejsce pracy, w którym znajdzie się odpowiedni sprzęt, wygodne krzesło i oświetlenie. Staraj się pracować tylko w wyznaczonym przez siebie miejscu. To pozwoli na zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym.

Określ ramy czasowe

Przed przystąpieniem do pracy określ ramy czasowe. Sprawdź, kiedy Twoja praca jest najbardziej efektywna. Jeżeli nie należysz do rannych ptaszków i pracując wcześnie rano myślisz tylko o powrocie do łóżka – odpuść i zaczynaj pracę nieco później. Istotne jest, aby czas rozpoczęcia i zakończenia pracy był każdego dnia taki sam. Dzięki temu Twój mózg będzie traktował go jako „czas przeznaczony na pracę”, a Ty unikniesz całodziennego przesiadywania nad obowiązkami. W swoich ramach czasowych należy również uwzględnić przerwy, podczas których odpoczywasz od komputera. To doskonały czas na rozprostowanie kości, zrobienie sobie kawy bądź krótki spacer.

Stwórz sobie plan na każdy dzień

Przed rozpoczęciem pracy poczuj się jak szef i przygotuj dla siebie listę rzeczy do zrobienia danego dnia. Pozwoli Ci to z jednej strony uporządkować pracę, a z drugiej zmotywować do odhaczania kolejnych zadań z listy. Stworzenie planu nie polega na wypisaniu nieskończonej liczby rzeczy do zrobienia. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest przygotowanie trzech priorytetowych spraw, określenie czasu potrzebnego na ich wykonanie i ewentualne dopisanie tych „mniej istotnych”. Dobrze stworzony plan działania umożliwi efektywne wykorzystanie czasu w pracy.

Nie daj się rozpraszaczom

W domu czyha na Ciebie wiele pokus… zrobienie prania, pozmywanie naczyń, posprzątanie w pokoju, lista zakupów, przejrzenie social mediów to tylko niektóre z nich. Za wszelką cenę postaraj się unikać tego typu rozpraszaczy. Wycisz telefon, zablokuj strony, na które najczęściej wchodzisz, a pokój posprzątaj przed rozpoczęciem pracy. Pomyśl, że przez 8 godzin nie jesteś w domu, a w biurze.

Stosowanie się do kilku prostych zasad powoli zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym a pracą. Dzięki nim Twoja praca będzie znacznie bardziej efektywna, a tym samym znacznie przyjemniejsza!

Related Posts

2 Komentarzy

  • tomek 45
    25 kwietnia 2020

    praca zdalna? same plusy, zero minusów! 😀

  • kenzo_56
    18 maja 2020

    Pracowałem zdanie przez kilka miesiecy. Na początku wszystko mnie rozpraszalo, nie moglem się skupić i czulem, że nie mam nad soba zadnej kontroli i czasami jakiś meczyk wjechał “w przerwie”… Ale z czasem udalo się wypracować jakąs metodę. Pomoglo na pewno odpowiednie przygotowanie miejsca pracy, bo lozko nie sprzyja koncetracji :DDD

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

Array