morsowanie

Coraz częściej w mediach społecznościowych pojawiają się zimowe zdjęcia z kąpieli w lodowatych zbiornikach wodnych, czyli z tzw. morsowania. Aktywność tego typu ma tyle samo zwolenników, co zagorzały przeciwników, którzy zamiłowania do kąpieli w zimnej wodzie po prostu nie rozumieją. Dowiedz się, jakie są zalety morsowania, jak często morsować i jakie negatywny skutki może nieść za sobą ta czynność.

Czym jest morsowanie?

Morsowanie to praktyka wywodząca się z medycyny naturalnej. Jest to nic innego jak zanurzenie się w okresie jesienno-zimowym w lodowatej wodzie. Jest to dość szalona forma aktywność, która dla wielu osób może wydać się wyjątkowo nieprzyjemna. Zanurzenie w lodowatej wodzie jest krótkotrwałe. Jego celem jest wymuszenie na organizmie reakcji obronnej, czyli gwałtownego pobudzenia organizmu. Dzięki temu znacznie polepsza się krążenie krwi, a także zwiększa się odporność organizmu.

Czy morsowanie jest zdrowe?

Morsowanie, czyli kąpiel w zimnej wodzie, posiada wiele pozytywnych dla zdrowia właściwości. Pierwszą z nich niewątpliwie jest poprawa krążenia zarówno w narządach wewnętrznych, jak i tkankach. Dzięki temu znacznie zwiększa się odporność organizmu, a ciało skutecznie się hartuje. Ponadto poprawia się wydolność układu sercowo-naczyniowego, krążenie. Obserwować można również lepsze ukrwienie skóry czy zdolność organizmu do szybkiej regeneracji. Morsowanie może okazać się pomocne w przypadku chorób dermatologicznych i alergicznych.

Morsowanie ma również pozytywny wpływ na ogólny wygląd ciała. Regularne kąpiele w lodowatej wodzie zbijają nagromadzoną tkankę tłuszczową i ujędrniają skórę.

Morsowanie – negatywne skutki

Przed rozpoczęciem praktykowania morsowania, warto udać się do lekarza rodzinnego, który oceni, czy jest to odpowiednia aktywność dla Ciebie. Z kąpieli w zimnej wodzie powinny zrezygnować osoby, które borykają się z problemami kardiologicznymi. Niewskazane jest również morsowanie przez osoby z epilepsją, nadciśnieniem oraz boreliozą. Wiele osób zastanawia się również, czy morsowanie ma negatywny wpływ na stawy. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Właściwe przygotowanie do morsowania nie powinno wyrządzić stawom krzywdy.

Jak morsować?

Przed wejściem do zimnej wody koniecznie należy odpowiednio rozgrzać organizm, by dostatecznie zaopatrzyć swój organizm w tlen. Zatem niezbędnym elementem tego rodzaju aktywności fizycznej jest rozgrzewka. Najlepiej, by był to bieg bądź jazda na rowerze. Rozgrzewka nie powinna być krótsza niż 20 minut.

Do wody najlepiej wchodzić ubranym w kostium kąpielowy. Na głowie należy mieć czapkę, a na dłoniach rękawiczki. Elementy te zapobiegają nadmiernemu uciekaniu ciepła z organizmu i ograniczają ryzyko jego szybkiego wychłodzenia. Niezbędne mogą okazać się również buty do morsowania z mocnego tworzywa, które skutecznie chroni stopy przed skaleczeniem. Przed wejściem do zimnej wody nie należy spożywać napojów alkoholowych.

Morsowanie – jak często?

Częstotliwość morsowania zależy przede wszystkim od stopnia zaawansowania, a także od temperatury. Przez pierwszy rok najlepiej jest morsować raz w tygodniu. W późniejszym czasie częstotliwość można zwiększyć. Długość przebywania w wodzie może trwać od kilku sekund do kilku minut.

Jak przygotować się do morsowania?

Morsowanie zaliczyć można do „sportów ekstremalnych”. Reakcja organizmu na lodowatą wodę może być różna. W kontakcie z zimną wodą, organizm doznaje bardzo dużego stresu. Powoduje to zwiększoną produkcję przez organizm substancji, które pozytywnie oddziałują na układ immunologiczny człowieka. Istotne jest również to, by morsować zawsze w większej grupie. Nigdy nie wiadomo, jak zareaguje organizm – szczególnie na początku przygody z morsowaniem. Warto morsować w grupie, nie tylko dla bezpieczeństwa, ale i atmosfery. Do wody należy wchodzić powoli, ale zdecydowanym krokiem. Aby przyzwyczaić się do zimnej wody, można ochlapać ciało wodą.

Po wyjściu z wody trzeba jak najszybciej założyć ciepłe ubranie. Najlepiej jest zrobić to w tzw. złotych pięciu minutach, w których organizm nie odczuwa chłodu. Ubranie powinno być ciepłe i suche. Dobrze jest również mieć ze sobą np. gorącą herbatę.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *