Mitów o windykacji jest sporo. Część z nich wywodzi jeszcze z lat 90., czyli z czasów, kiedy głównym kontaktem z osobami zadłużonymi była osobista wizyta doradcy. Może dlatego niektórzy unikają kontaktu z windykatorem? Tymczasem rozmowa z nim często pomaga ustalić przemyślaną taktykę spłaty długów, zarówno tych mniejszych, jak i tych, których uregulowanie może zająć więcej czasu. Pamiętajcie przy tym, że firma windykacyjna KRUK (https://pl.kruk.eu/), kieruje się zasadą, w myśl której zaciągnięte zobowiązania finansowe należy spłacać.
Mit 1: Firma windykacyjna może zająć moje konto bankowe
To oczywiście jest nieprawda! Mit ten wynika prawdopodobnie z faktu, że wiele osób nie zna różnicy między firmą windykacyjną a urzędem komornika. Windykatorzy, czyli pracownicy firmy windykacyjnej, nie mają prawa zajmować konta bankowego. Takie uprawnienia przysługują jedynie komornikom. Co więcej komornicy działają po uzyskaniu tytułu wykonawczego w sądzie. Jak więc działają doradcy firmy windykacyjnej? Najpierw stosują metody polubowne, takie jak wezwania do zapłaty i rozmowy telefoniczne. Zajęcie konta to krok, który może nastąpić dopiero po etapie sądowo-komorniczym, na które firma windykacyjna może, ale nie musi się zdecydować.
Mit 2: Moja rodzina dowie się o moim długu
To także nieprawda. Co więcej jest to mit, który jest utrwalany np. przez spółdzielnie mieszkaniowe czy wspólnoty. Aby zmobilizować lokatorów do terminowego płacenia, zdarza się, że wywieszają ulotki straszące firmą windykacyjną lub komornikiem oraz odium społecznym, jakie spadnie na nich za nieterminowe regulowanie płatności, gdy dowiedzą się o tym sąsiedzi. Pracownicy windykacji nie mogą informować osób trzecich o Twoim zadłużeniu, i to bez względu na stopień pokrewieństwa oraz istnienie wspólnoty majątkowej. Podczas kontaktu muszą upewnić się, że rozmawiają z właściwą osobą i nie powinny przyznać nawet, czy kontakt jest spowodowany istnieniem zadłużenia. Jeśli ktoś z windykacji zasugeruje, że powiadomi innych o Twoim długu, narusza swoje uprawnienia oraz Zasady Dobrych Praktyk ZPF.
Mit 3: Windykatorzy nękają dłużników
To zdecydowanie mit! Profesjonalne i dbające o swoją reputację firmy windykacyjne działają zgodnie z Zasadami Dobrych Praktyk i obowiązującymi przepisami. Nie „nękają” dłużników. Jeśli uważasz, że windykator przekracza swoje uprawnienia, możesz złożyć skargę. Chociaż windykatorzy będą się z Tobą kontaktować, nie będą tego robić w sposób uporczywy, np. w godzinach nocnych czy w weekendy. Nie będą nawiązywać uporczywych prób kontaktu, np. kilkunastu połączeń czy wiadomości dziennie. Ważne również, aby rozróżnić, co jest „nękaniem”, a co nim nie jest. Część osób za nękanie może uznać samą próbę kontaktu ze strony windykacyjnej. Tymczasem właśnie taki kontakt i rozmowa może być pierwszym krokiem do wyjścia z zadłużenia.
Rozwiewając te mity, warto pamiętać, że windykacja ma na celu uzyskanie spłaty długów w sposób jak najmniej uciążliwy dla osoby zadłużonej, a kontakt z windykatorem może przynieść korzyści obu stronom.
Reasumując: Wiele mitów o windykacji sięga lat 90. Nie są zgodne z prawdą. Profesjonalne firmy nigdy nie utrudniają życia swoim klientom! KRUK przestrzega najwyższych standardów oraz Zasad Dobrych Praktyk. A dzięki rozwiniętej technologii – swoje zadłużenie możesz w większości wypadków spłacić całkowicie online, bez konieczności rozmowy z przedstawicielem firmy.
Dodaj komentarz